• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Martine Janse de Jonge en Elske Muilenburg

Hogeschool Utrecht, Instituut Theo Thijssen

Begrijpend lezen is een complexe vaardigheid, waar sommige leerlingen moeite mee hebben. Deze leerlingen hebben baat bij interactie en expliciete aandacht voor leesstrategieën.

Rolwisselend onderwijs is een routine waarin beide aspecten terugkomen en de prestatie van leerlingen verbetert. Uit onderzoek bleek echter dat leerkrachten de routine aanpassen, waardoor de effectiviteit vermindert. Aan de hand van interviews met vier leerkrachten werden positieve en negatieve ervaringen met de routine achterhaald. Aan de hand van deze ervaringen hebben Martine Janse de Jonge en Elske Muilenburg een advies opgesteld om de routine beter op de praktijk te laten aansluiten.