• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

Update i.v.m. coronacrisis

de OnderwijsTopTalentPrijs  WORDT doorgeschoven naar 2021. 

Het is door de coronacrisis onmogelijk dit jaar de prijs op een goede manier te organiseren. De volgende uitreiking is dan begin oktober 2021 in Amersfoort, Nationale Onderwijsstad. Vragen: kees@nationaleonderwijsweek.nl 

 

Bart Vandewalle en Marly van Geel

Eindhoven School of Education (TU/e)
In dit onderzoek was ons doel om de leerlingen (bovenbouw havo/vwo) de wiskundeleerstof actiever te laten opnemen. Onze ervaring leerde ons dat veel leerlingen de wiskundelessen vaak te passief ondergingen, doorgaans werden ze te weinig uitgedaagd om de leerstof kritisch te bekijken en de juiste links te leggen. In dit project wilden we de leerlingen een onderwijswerkvorm aanbieden die het diep leren (meaningful learning, ook deep learning) stimuleert.

Diep leren is gericht op het goed en betekenisvol uitvoeren van een taak en op begrip en het toekennen van betekenis aan de leerinhoud. Hierdoor gaan de leerlingen de inhoud beter begrijpen en er betekenis aan geven door het leggen van verbanden. In dit onderzoek hebben we aandacht besteed aan het leggen van verbanden, het kritisch denken, het samenwerken in groepjes en het aanspreken van creativiteit. Dit hebben we allemaal geprobeerd te integreren door leerlingen begrippenkaarten te laten maken en zelf toetsvragen te laten opstellen.