• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Gijs Leenders en Roosje van der NatU(niversiteit van Utrecht: Graduate School of Teaching, Vak: Nederlands)

Voor ons onderzoek hebben we drie verschillende lessenseries ontwikkeld en ten opzichte van elkaar getoetst: een lessenserie gericht op leesvaardigheid, een gericht op schrijfvaardigheid en een geïntegreerde lessenserie van zowel lees- als schrijfvaardigheid. Alle drie zijn ze toegespitst op de strategieën voorkennis activeren en tekststructuren vatten. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen in alle lessenseries significant vooruitgaan. Zwakke leerlingen zijn het meest gebaat bij geïntegreerd onderwijs, terwijl de sterke leerlingen het meest profiteren van geïsoleerd leesvaardigheidsonderwijs. In de discussie geven we hiervoor mogelijke verklaringen.